Mindfulness wandelen is kort gezegd 'wandelen met aandacht voor jezelf en leren leven in het NU'. 

Wandelen is gezond, zowel voor body and mind. Maar bewuster wandelen brengt je dichter bij jezelf en in verbinding met wat voor jou belangrijk is. Verwachtingen van anderen spelen een grote rol in ieders leven en kunnen daardoor stress of angst veroorzaken. Ook je eigen gedachten kunnen je blokkeren om op het juiste pad te komen.

Zit je veel in je denken en is het moeilijk om bij je gevoel te komen? Wil jij weer meer bij je gevoel komen?
Heb jij stress of angstgevoelens en deze niet meer of minder aanwezig laten zijn?
Luister je goed naar jezelf en wordt er door anderen naar jou geluisterd? Wil je weer gehoord worden door jezelf en anderen?  
Hoe zit jij in je vel? Sta je iedere dag op met zin in de dag?
Sleep jij nog dingen vanuit het verleden met je mee of denk je veel na over de toekomst? Zou er uit jouw rugzak wel wat mogen verdwijnen om het lichter te maken en wil je weer vertrouwen in je toekomst hebben?

Herken jij jezelf in bovenstaande vragen? Of heb je een andere vraag? Neem je vraag gerust mee tijdens de wandeling, er wordt aandacht aan gegeven en worden de antwoorden duidelijk voor je tijdens deze wandeling.

 

Wat gaan we doen? 

Heerlijk struinen dwars door de duinen richting strand, waar we de zeewind met onze haren laat spelen. Als kind is spelen heel normaal, als volwassene wordt dit vaak onderdrukt. Ondanks de serieuze kant is ook spelen een onderdeel van deze wandeling! 

Tijdens de wandeling (totaal 4 km) worden een paar leuke mindfulness oefeningen aangeboden.

Oefening 1: Voelen
Je voelt onbewust meer dan je denkt. Om weer in contact met jezelf te komen is het belangrijk om te voelen. Met je fysieke en mentale aanwezigheid maak je contact met een onderdeel uit de natuur naar keuze. De natuur helpt je hierbij. Ook je ademhaling is hierbij belangrijk. Je ademt onbewust al zuurstof die wordt gegeven door de natuur. Door bewust adem te halen kun je je hartslag tot rust brengen, altijd makkelijk als je ooit in een moeilijke situatie komt. Voelen is meer dan alleen je tastzin.

Oefening 2: Focussen
Door alledaagse situaties raak je misschien nog wel eens je focus kwijt, waardoor chaos in je hoofd kan ontstaan. Door het luisteren naar de geluiden van de natuur leer je weer te focussen wat echt belangrijk is en het is ook nog eens heel ontspannend.

 

Oefening 3: Natuurlijke bewustwording
Wandelen in de natuur kan zoveel meer brengen dan alleen ontspanning en activiteiten. Bewust wandelen brengt je weer bij wie je bent, waar je bent en waar je naar toe wilt gaan. De aandacht die je jezelf mag geven is een groot geschenk voor jou. Je leert met deze oefening om in balans te zijn met jezelf en je omgeving.

Oefening 4:  Verbinding en her-verbinding
Je gaat terug naar het eerste onderdeel van de natuur, die je gekozen heb bij oefening 1.
Door weer even terug te gaan, ontdek je wat je allemaal geleerd hebt tijdens deze wandeling. De vele nieuwe inzichten, die je tijdens de wandeling hebt mogen ervaren, worden hier met meer aandacht geevalueerd en besproken. Bij interesse ontvang je ook tools om verder hiermee te werken. Zodat je straks als je heerlijk voldaan weer thuis gekomen bent de eventuele tools toe te passen in je leven.(Deze tools worden alleen aangereikt indien je daar behoefte aan hebt, vraag er gerust om).

Waar?

In het prachtige natuurgebied van Meijendel waar bos, duinen en strand uitgestrekt aanwezig is. En als je geluk hebt ook nog paarden, koeien, vossen, konijnen en herten die daar in het wild leven tegen kan komen. 

We spreken af bij Boerderij Meijendel, Meijendelseweg 36, 2243 GN Wassenaar (tijdens de Coronaperiode zien we elkaar buiten).

Wanneer?

In de agenda wordt de datum aangegeven (hier kan je je aanmelden) maar als deze je niet uitkomt stuur dan even een mailtje naar Ernya om samen een datum in te plannen.