Verlies van een huisdier

Liefde voor je huisdier wordt wel eens onderschat. En zelfs door sommige mensen als vreemd ervaren: "Het is maar een hond hoor... Dat je daardoor zo van streek raakt? Koop je toch weer een nieuwe?" Deze mensen hebben de onvoorwaardelijke liefde van een huisdier helaas niet mogen ervaren, of hebben er nare ervaringen mee. 
Mijn advies is: Blijf je dagelijkse routine volgen die je met je huisdier had. Ga naar buiten de natuur in. Huilen mag, hoef je je niet voor te schamen. Het lucht op en de wandeling zal je nog veel meer brengen.
Misschien dat onderstaand verhaal van Anneke je misschien kan helpen. 

Het is winter.

Anneke zit ’s morgens vroeg op haar knieën op de bank voor het raam in gedachten naar buiten te kijken.  Het is een moeilijke tijd voor haar.

Gisteren heeft ze haar dierbare hond Jack moeten laten inslapen. Hij was erg ziek en leed veel pijn. Met haar hoofd wist ze dat ze er goed aan had gedaan, maar haar hart huilde. Hij was haar beste maatje, ze kon alles tegen hem zeggen wat ze niet tegen anderen kon zeggen.

Ze ziet de sneeuw langzaam naar beneden dwarrelen in haar tuin. De struiken en bomen hebben het ook zwaar met die lading sneeuw op de takken en groenblijvende bladeren. “Alles voelt zo zwaar vandaag” zucht ze tegen zichzelf. Er is vandaag niemand thuis. Haar man is naar zijn werk en de kinderen logeren bij oma en opa.
Het is stil in huis. Zo stil heeft ze het nog nooit ervaren.

De dwarrelende sneeuwvlokjes geven haar een vredig gevoel. Kriskras dansen ze voor het raam, alsof ze willen zeggen: “Kom ook buiten spelen!” Ann voelt zich langzaam rustiger worden. Haar tranen die langzaam over haar wangen glijden drogen op. Ze heeft lang niet meer gehuild. “Nou is het genoeg. Ik ga lekker douchen en ontbijten en toch maar even naar buiten…al is het zonder Jack deze keer”. Ze herpakt zichzelf en na een tijdje gaat ze goed ingepakt voor de kou naar buiten.

Langzaam en nog twijfelend draait ze de sleutel in het slot van de deur. “Ik hoop dat ik niet buiten in een huilbui val, dat staat zo gek. Hoewel niemand het zal zien, want het is nog zo vroeg” denkt ze nog voor ze de deur opent.

Ze geniet van de stilte buiten, de ochtendzon, de krakende sneeuw onder haar voeten en de speelsheid van de sneeuwvlokken. Wat is het toch heerlijk buiten! Haar verdriet verdwijnt even als sneeuw voor de zon. De wandeling doet haar goed.

Langzaam komen de mooie herinneringen met Jack, die altijd als een clown door de sneeuw heen rent, terugkomen. Haar glimlach doet haar goed. Ze kan het weer aan, het verdriet is er even en is prima. Niets om je voor te schamen, daar was Jack te belangrijk voor. Al die gedachten die zo in de weg zaten zijn maar gedachten.

Hier buiten in de natuur voelt het goed, samen met de goede herinneringen aan Jack.

 

Zit het verdriet en pijn zo diep dat je er zelf niet meer uitkomt. En heb jij behoefte hierover met iemand te kunnen praten of het te delen? Laat gerust een reactie achter of neem contact op met Ernya.
Ook de workshop Cekiya onze spiegelhond in de natuur brengt nieuwe inzichten en troost. 

Datum: 06-08-2019 in algemeen
Tags: reflectie spiegelhond cekiya natuur natuurcoach


Ont-stressen

Stress en geluidsvervuiling een 'moderne plaag'

De Wereld Gezondheid Organisatie noemde in 2011 de ‘moderne plaag’ waar het ging over geluidsvervuiling. Wel eens van geluidsvervuiling gehoord? Blootstelling aan geluid kan een negatief effect hebben op je gezondheid. Geluid kan ook veel stress veroorzaken, beroepsziekte nummer 1. Wat is stress en wat doet het met je?

Voel jij je leeg aan het eind van de dag?
Erger je je vaker aan regels?
Ervaar je hoge druk van buitenaf?
Ervaar je het gevoel dat je machteloos bent?
Ervaar je dat geluiden (inclusief stemmen) je behoorlijk kunnen irriteren?

Als jij al 1 of 2 van bovengenoemde vragen met JA kan beantwoorden, dan is de kans groot dat je stress ervaart.

Hoe kun je nu voorkomen dat je er onder gebukt gaat?

Wat kun je zelf doen om te ont-stressen en in de toekomst stress te voorkomen?

De wereld om je heen zal niet veranderen, die draait gewoon door met al zijn drukte, geluiden, verwachtingen en andere zintuigelijke waarnemingen die je ervaart (bewust of onbewust). Heb jij wel eens echt volledige stilte ervaren? Zelf heb ik het een keer mogen ervaren tijdens mijn reis door Amerika in Moab (Canyonsland). We stonden even stil om te lunchen en ik herinner mij nog hoe echt stil het was. Ik kon mijn eigen adem horen en mijn hart kloppen. Bijna surrealistisch! Later kwamen er een paar raven op onze lunch af, die aardig de stilte verstoorden..en tegelijkertijd een prachtige symbolische waarde hadden voor mij.. dus heel welkom!

raven in Moab VS

Om stress en spanningen te verminderen is stilte belangrijk voor je brein.
Je kunt dit doen door te mediteren, tekenen of schilderen, een stilte wandeling in de natuur of in retraite gaan.
Stilte in je hoofd en om je heen. Even tijd voor jezelf inplannen, waar anderen rekening mee houden.

Maak het eerst duidelijk voor jezelf, wanneer je de meeste stress of spanning ervaart om een plan te maken. Daarna maak je het duidelijk aan je omgeving. Je zult je beter kunnen focussen en je creativiteit weer kunnen aanboren.

Het is wetenschappelijk onderbouwd dat geluidsvervuiling tot hoge bloeddruk, hartaanvallen en een verminderd gehoor. Bij harde geluiden komt het stresshormoon cortisol vrij. Uit onderzoek is gebleken dat 2 minuten stilte meer effect heeft dan 2 minuten luisteren naar ontspannen muziek!   

Hoe kun je mentale reserves aanvullen?
Dagelijks ontvang je van buitenaf heel wat informatie, prikkels en geluiden, welke een behoorlijke aanslag op je rust in je hoofd kunnen geven. Jezelf weer opladen met rust en stilte voorkom je dat je je focus kwijt raakt. Waardoor je makkelijker problemen kan oplossen of nieuwe ideeen zich weer laten zien. In rust en stilte kun je al die prikkels van buitenaf verwerken. In een onrustige omgeving gaat dat een stuk moeilijker waardoor je stress ervaart. Voorkomen is beter dan genezen.

Welke invloed heb je zelf op je onbewuste brein?
Laat je gedachten eens dwalen door bijvoorbeeld te dagdromen, mediteren of fantaseren. Kinderen doen dit al op jonge leeftijd geheel onbewust op natuurlijke manier en voorkomen zij stress. Jouw natuurlijk onderbewustzijn weet dat ook, je hebt alleen geleerd om aan verwachtingen van anderen en van jezelf te voldoen.
Door aan zelfreflectie te doen, kun je je ervaringen beter verwerken. Afleidingen van buitenaf begrenzen, waardoor je assertiever wordt om je stilte en rust momenten te beschermen.

Hoe te herstellen?
Het gedeelte van de hersenen (hippocampus; leren, geheugen, emoties) herstellen zich weer bij 2 uur stilte. Stilte werkt therapeutisch op vele vlakken van stress en spanning.

Wat kun je nog meer doen?
Zet jezelf in het (dag) licht;
Ga naar buiten, ook al is het bewolkt. Daglicht doet wonderen voor je serotonine aanmaak, ook wel bekend als gelukshormoon. Of gebruik een daglichtlamp voor in huis tijdens donkere dagen. Zet jezelf ook in het licht, laat jezelf zien en horen. Jij mag er zijn! Of laat iets zien van jezelf wat je hebt gecreeerd, een mooie tekening, schilderij, of handwerk.

Kom in beweging;
Bewegen is goed voor je lichaam en geest. Je motivatie krijgt hierdoor een boost. (Dopamine, een neurotransmitter). Vaker de fiets pakken, of de trap ipv de lift. Een zeker een wandeling in de natuur waar je gelijk de stilte en rust kunt vinden. Zodra je lichaam in beweging is volgt je geest vanzelf. Je krijgt weer inspiraties en ideeen, het maakt ruimte in je hoofd. Je bent meer in balans, omdat lichaam en geest samen werken. Je ontvangt vernieuwde energie, om je dagelijkse ‘problemen’ op te lossen.
De natuur geeft je deze energie helemaal gratis!

Positiviteit;
Breng meer positiviteit in je leven, om beter te leren omgaan met negativiteit.
Een simpele interventie is om dagelijks 3 dingen op te schrijven die goed gingen en wat jouw bijdrage daarbij was. Als je dit gedurende een week lang doet, is gebleken uit onderzoek dat je sombere gevoelens worden vervangen door positieve gevoelens. Je wordt je ook bewuster van wat de oorzaak de stress bij jou is geweest.
Train je hersenen om iedere dag een leuke activiteit voor jezelf te verzinnen. Of je het wel of niet gaat doen maakt in principe niet uit. Het opschrijven en bedenken is al een positiviteit op zich, in plaats van bij het opstaan gelijk aan de ‘obstakels’ van de dag te denken!

 

Begin iedere dag met een glimlach!

Datum: 05-02-2019 in algemeen
Tags: natuur, ZIJN, beweging, ademen, vrijheid, rust


10 tips voor de feestdagen!

De feestdagen komen er weer aan. Hoe vier jij Sinterklaas, Kerst en Nieuw Jaar?
Volg jij de tradities van deze dagen en geniet je volop?

Vergeet niet de mensen die het met deze dagen bijzonder moeilijk hebben.
We staan er niet altijd bij stil, dat er mensen zijn die blij zijn als de feestdagen voorbij zijn. Niet omdat ze ertegen zijn, maar omdat het zulke confronterende dagen kunnen zijn. Op deze dagen worden familieleden of vrienden het meest gemist. Om wat voor reden dan ook.

Ken jij deze mensen in jouw omgeving?
Dan kunnen deze 10 tips je helpen om deze mensen bij te staan. Of kijk er zelf eens naar om deze tips toe te passen in je eigen leven. Niet alleen tijdens de feestdagen, maar ook op andere voor jou confronterende dagen. Het levert niets op om alleen maar de dagen ‘door zien te komen’. Leren er op een positieve wijze ermee om te gaan levert je veel meer op. Waar ook je omgeving weer op positieve wijze reageert.  

10 Tips om met 'moeilijke' dagen om te gaan:

1. Focus op wat echt belangrijk is in het nu, niet in het verleden of toekomst. Wat je vandaag blij maakt doe je morgen weer!

2. Geniet dubbel van de kleine dingen om je heen, een mooie zonsopgang of zonsondergang, het zonnetje, de natuur, een galerie of ga naar een tuincentrum. Gun jezelf op dagen dat het gemis ook fysiek voelbaar is dat jij ook mag genieten.

3. Beloof jezelf een cadeau, iets om naar uit te kijken en maak hiervan een collage. Schrijf er een datum bij wanneer je het wilt bereiken. Net zoals de voorpret voor een vakantie je weer een positieve boost kan geven.

4. Ontvang een lief woord of compliment. Stel je open hiervoor. Als jij goedemorgen in de supermarkt zeg, ontvang je het ook terug. Het maakt niet uit tegen wie je het zegt, maar zeg het om te kunnen ontvangen. Of glimlach eens tegen een vreemde op straat!

5. Vergeet de negatieve gedachten, zet ze om in positieve daden. Als je blijft hangen in het negatieve voel jij het alleen maar. De ander is hier helemaal niet van bewust.

6. Gezelligheid is niet afhankelijk van anderen, maar het zit in jezelf. Zodra je het gezellig maakt voor je zelf zal je dit ook zo ervaren. Of je nu alleen bent of met anderen.

7. Agenda is goed om in te schrijven, niet alleen afspraken maar ook afspraken met jezelf. Komt er een moment dat je het even niet meer ziet zitten, schrijf die gedachten op in je agenda bij een datum in de toekomst,om op die speciale dag eraan te denken en er een oplossing voor te gaan vinden.

8. Rust in je hoofd begint bij het loslaten van negatieve gedachten of wensen. Zodra je deze niet meer voedt, krijgen ze ook geen houvast in je hoofd. Vul je hoofd met positieve gedachten, denk aan mooie dingen, muziek of anders.

9. Leef zoals je wilt leven. Schrijf alles eens op met datums in een dagboekje wat jouw wensen zijn. Hoe jouw ideale leven eruitziet. Dromen en wensen mag, zolang je het woordje ‘maar’ niet gebruikt. Het woordje ‘maar’ betekent eigenlijk ‘nee’ zeggen tegen jezelf. Schrijf een paar trefwoorden op die verbinding hebben met jouw dromen en wensen.

10. Onderzoek hoe je dit wilt gaan doen. Ga zoeken op Google, magazines, websites wat jouw mogelijkheden zijn. Vul het trefwoord in wat je in je dagboekje hebt geschreven.

Ik wens je hele oprecht hele fijne feestdagen toe! En dat het nieuwe jaar je mooie momenten mag brengen!

Datum: 30-11-2018 in algemeen
Tags:


Love from Nature

Iedere dag wandel ik in het park met mijn lieve hond Cekiya. En iedere dag verwonder ik mij weer wat de natuur mij die dag geeft of laat zien. Ik hoef maar met een vraag te worstelen en de antwoorden komen op onverwachte wijze naar mij toe. Zo werk ik ook vaak met cliënten die een burn-out hebben, een plek voor hun verdriet zoeken, leren omgaan met hun emoties, of een nieuw doel in hun leven zoeken.  

De natuur zorgt, heelt en geeft wijze lessen. Je hoeft er alleen maar te zijn en open te staan wat op je pad komt.  En dat is nou precies waar velen moeite mee hebben. We leven in een maatschappij die steeds sneller wordt, steeds meer verwachtingen heeft en steeds minder tijd voor jou persoonlijk. In de natuur kun je jezelf zijn, genieten en weer je rust en energie terugvinden.

Gisteren liep ik op een pad gemaakt van houtsnippers in het park. Veert zo lekker onder je voeten! Normaal kijk ik op ooghoogte om mij heen, zoals velen van ons, wat er te zien was. En genoot van het licht dat door de bomen schijnt, zeker heel vroeg in de ochtend. Als de eerste zonnestralen door de bladeren gefilterd op mijn pad komen. Even keek ik omhoog en tot mijn verbazing zag ik een hart welke gevormd was door de takken van de bomen.

Ik heb wel eens een foto hiervan gezien, maar nu stond ik daar te kijken naar een echte! Mijn dag kon niet meer stuk. Het zien en tegelijk te ervaren maakten al mijn zintuigen wakker. Het herinnerde mij toen ik in het regenwoud in WA (USA) en heel vroeg alleen door het bos liep. Mijn zintuigen waren zo wakker dat ik ook instinctief aanvoelde welke richting ik beter niet op kon gaan in verband met 'Bears in the area'.

Het verschil tussen het zien van een foto en het zelf te ervaren is het gevoel wat je erbij ontvangt. Net als autorijden leer je niet door er alleen maar over te lezen. En dat is nu precies waar velen niet meer bewust van zijn. Teksten worden gelezen, foto's worden bekeken er wordt geluisterd naar anderen en dit als waarheid aannemen, maar er wordt bijna niet meer zelf ervaren. Waardoor je nog meer in je hoofd gaat zitten. Je kunt je voorstellen dat op een gegeven moment je hoofd heel vol wordt en een burn-out op de loer ligt. Zeker als je veel op je bord hebt liggen en aan al die verwachtingen 'moet' voldoen.

De natuur verwacht niets van je. De natuur geeft alleen maar. En leert je weer zelf jouw waarheid te ontdekken, bewust te worden van jouw proces in het leven. Ik geef je vandaag dit hart met de boodschap: "Ga het zelf ervaren, voelen en jouw wijze lessen en de beloning ontvangen!" Jij bent het ook waard. Tenslotte is het in Nederland aardig veilig en hoef je niet bang te zijn voor 'Beren op de weg'.

 

Datum: 10-05-2018 in natuur
Tags: authenticiteit, natuur, oefening, ervaringen, rust


Leven zonder perfectionisme geeft je vrijheid!

Ben jij een perfectionist?
Zorg jij ervoor dat alles gaat zoals het ‘hoort’?
Probeer jij controle te houden over situaties en je omgeving?
Ben jij ordelijkheid en netjes in alle details?
Denk jij: “Als ik het niet doet, wordt het niet goed gedaan!”

Als jij ‘Ja’ antwoord op bovenstaande vragen, lees dan verder.

Wat doet perfectionisme met je?
Voel je je daarna beter?
Heb je dan meer overzicht?
Maakt het je gelukkig?
Kost het je weinig energie?
Geeft het je de vrijheid die je zo verlangt?
Hou je tijd over voor jezelf?

Als jij ‘Nee’ antwoord op bovenstaande vragen is het tijd voor verandering!

Er kunnen diverse redenen zijn dat jij een perfectionist bent:
Bang om fouten te maken.
Gericht op hetgeen wat níét goed gaat.
Angst voor kritiek.
Veel waarde hechten aan een oordeel van anderen, maar ook van jezelf.

LOSLATEN:
Doordat je zo perfect mogelijk wilt zijn, geeft het jou een veel minder gevoel van vrijheid. Dingen vanuit het verleden kunnen nog in je rugzak blijven zitten en met je meesjouwen in je dagelijkse bestaan. Ruim je rugzak op. Kijk wat je echt belangrijk vindt om mee te nemen!

Leer van de natuur, die regelmatig loslaat om verder te kunnen groeien. Ook beschadigde bomen groeien weer verder, al is het anders dan de meesten. Waardoor zij wel uniek zijn!

To Do lijstje
Van gevangen voelen in je perfectionisme naar vrijheid en geluk!

Jezelf meer vrijheid gunnen!
Laat de negatieve focus en gedachten los van het onthouden van je misstappen uit het verleden. En van conditionering die je zijn opgelegd door je opvoeders (zonder dat zijzelf hiervan bewust waren).
Leer van je ‘fouten’ en accepteer ze als leerproces
Fouten maken doet iedereen, het zegt niets over jou als de persoon die je bent.

Groei!
Denk in kleuren i.p.v. zwart/wit. Er zijn meer nuances en mogelijkheden om te kunnen groeien. Ontdek wat jouw mogelijkheden zijn. Ook bomen waarvan de zaden op onmogelijke plekken zijn terecht gekomen, groeien door.
Ga op een innerlijk avontuur, zonder oordeel en geniet!

Proces
Omarm het proces waar je in bent. Als je alleen je focus richt op het resultaat, mis je het groeiproces om ergens te komen. Het gaat om de weg ernaartoe. Ja, er zullen hobbels op je weg komen, zie ze als een uitdaging voor jezelf. Wees niet bang om te falen, je wint er alleen maar bij. 

Gelukkig zijn
Wat is mooier dan geaccepteerd zijn wie je bent? Door jezelf en anderen! Je mag er zijn, je mag jezelf vrijheid en geluk gunnen.
Je talenten en passie kunnen ontwikkelen!

Minder stress
Minder zorgen, minder stress en minder fouten maken!
Stress kost veel energie waardoor je zo vermoeid raakt en daardoor juist meer fouten maakt dan nodig is.
Sta jezelf toe eens fouten te mogen maken en jezelf te belonen op de manier hoe je ermee omgaat i.p.v. jezelf te straffen.

De natuur laat het je allemaal zien.
Leer ervan en wees weer een gelukkig mens die in vrijheid mag leven!

Realeyezation geeft diverse workshops en cursussen om je hierbij te helpen. 
Neem even contact op met Ernya en leg je vraag voor.

Datum: 24-01-2018 in natuur
Tags: perfectionisme, vrijheid, natuur, workshop