Ont-stressen

Stress en geluidsvervuiling een 'moderne plaag'

De Wereld Gezondheid Organisatie noemde in 2011 de ‘moderne plaag’ waar het ging over geluidsvervuiling. Wel eens van geluidsvervuiling gehoord? Blootstelling aan geluid kan een negatief effect hebben op je gezondheid. Geluid kan ook veel stress veroorzaken, beroepsziekte nummer 1. Wat is stress en wat doet het met je?

Voel jij je leeg aan het eind van de dag?
Erger je je vaker aan regels?
Ervaar je hoge druk van buitenaf?
Ervaar je het gevoel dat je machteloos bent?
Ervaar je dat geluiden (inclusief stemmen) je behoorlijk kunnen irriteren?

Als jij al 1 of 2 van bovengenoemde vragen met JA kan beantwoorden, dan is de kans groot dat je stress ervaart.

Hoe kun je nu voorkomen dat je er onder gebukt gaat?

Wat kun je zelf doen om te ont-stressen en in de toekomst stress te voorkomen?

De wereld om je heen zal niet veranderen, die draait gewoon door met al zijn drukte, geluiden, verwachtingen en andere zintuigelijke waarnemingen die je ervaart (bewust of onbewust). Heb jij wel eens echt volledige stilte ervaren? Zelf heb ik het een keer mogen ervaren tijdens mijn reis door Amerika in Moab (Canyonsland). We stonden even stil om te lunchen en ik herinner mij nog hoe echt stil het was. Ik kon mijn eigen adem horen en mijn hart kloppen. Bijna surrealistisch! Later kwamen er een paar raven op onze lunch af, die aardig de stilte verstoorden..en tegelijkertijd een prachtige symbolische waarde hadden voor mij.. dus heel welkom!

raven in Moab VS

Om stress en spanningen te verminderen is stilte belangrijk voor je brein.
Je kunt dit doen door te mediteren, tekenen of schilderen, een stilte wandeling in de natuur of in retraite gaan.
Stilte in je hoofd en om je heen. Even tijd voor jezelf inplannen, waar anderen rekening mee houden.

Maak het eerst duidelijk voor jezelf, wanneer je de meeste stress of spanning ervaart om een plan te maken. Daarna maak je het duidelijk aan je omgeving. Je zult je beter kunnen focussen en je creativiteit weer kunnen aanboren.

Het is wetenschappelijk onderbouwd dat geluidsvervuiling tot hoge bloeddruk, hartaanvallen en een verminderd gehoor. Bij harde geluiden komt het stresshormoon cortisol vrij. Uit onderzoek is gebleken dat 2 minuten stilte meer effect heeft dan 2 minuten luisteren naar ontspannen muziek!   

Hoe kun je mentale reserves aanvullen?
Dagelijks ontvang je van buitenaf heel wat informatie, prikkels en geluiden, welke een behoorlijke aanslag op je rust in je hoofd kunnen geven. Jezelf weer opladen met rust en stilte voorkom je dat je je focus kwijt raakt. Waardoor je makkelijker problemen kan oplossen of nieuwe ideeen zich weer laten zien. In rust en stilte kun je al die prikkels van buitenaf verwerken. In een onrustige omgeving gaat dat een stuk moeilijker waardoor je stress ervaart. Voorkomen is beter dan genezen.

Welke invloed heb je zelf op je onbewuste brein?
Laat je gedachten eens dwalen door bijvoorbeeld te dagdromen, mediteren of fantaseren. Kinderen doen dit al op jonge leeftijd geheel onbewust op natuurlijke manier en voorkomen zij stress. Jouw natuurlijk onderbewustzijn weet dat ook, je hebt alleen geleerd om aan verwachtingen van anderen en van jezelf te voldoen.
Door aan zelfreflectie te doen, kun je je ervaringen beter verwerken. Afleidingen van buitenaf begrenzen, waardoor je assertiever wordt om je stilte en rust momenten te beschermen.

Hoe te herstellen?
Het gedeelte van de hersenen (hippocampus; leren, geheugen, emoties) herstellen zich weer bij 2 uur stilte. Stilte werkt therapeutisch op vele vlakken van stress en spanning.

Wat kun je nog meer doen?
Zet jezelf in het (dag) licht;
Ga naar buiten, ook al is het bewolkt. Daglicht doet wonderen voor je serotonine aanmaak, ook wel bekend als gelukshormoon. Of gebruik een daglichtlamp voor in huis tijdens donkere dagen. Zet jezelf ook in het licht, laat jezelf zien en horen. Jij mag er zijn! Of laat iets zien van jezelf wat je hebt gecreeerd, een mooie tekening, schilderij, of handwerk.

Kom in beweging;
Bewegen is goed voor je lichaam en geest. Je motivatie krijgt hierdoor een boost. (Dopamine, een neurotransmitter). Vaker de fiets pakken, of de trap ipv de lift. Een zeker een wandeling in de natuur waar je gelijk de stilte en rust kunt vinden. Zodra je lichaam in beweging is volgt je geest vanzelf. Je krijgt weer inspiraties en ideeen, het maakt ruimte in je hoofd. Je bent meer in balans, omdat lichaam en geest samen werken. Je ontvangt vernieuwde energie, om je dagelijkse ‘problemen’ op te lossen.
De natuur geeft je deze energie helemaal gratis!

Positiviteit;
Breng meer positiviteit in je leven, om beter te leren omgaan met negativiteit.
Een simpele interventie is om dagelijks 3 dingen op te schrijven die goed gingen en wat jouw bijdrage daarbij was. Als je dit gedurende een week lang doet, is gebleken uit onderzoek dat je sombere gevoelens worden vervangen door positieve gevoelens. Je wordt je ook bewuster van wat de oorzaak de stress bij jou is geweest.
Train je hersenen om iedere dag een leuke activiteit voor jezelf te verzinnen. Of je het wel of niet gaat doen maakt in principe niet uit. Het opschrijven en bedenken is al een positiviteit op zich, in plaats van bij het opstaan gelijk aan de ‘obstakels’ van de dag te denken!

 

Begin iedere dag met een glimlach!

Datum: 05-02-2019 in algemeen
Tags: natuur, ZIJN, beweging, ademen, vrijheid, rust


10 tips voor de feestdagen!

De feestdagen komen er weer aan. Hoe vier jij Sinterklaas, Kerst en Nieuw Jaar?
Volg jij de tradities van deze dagen en geniet je volop?

Vergeet niet de mensen die het met deze dagen bijzonder moeilijk hebben.
We staan er niet altijd bij stil, dat er mensen zijn die blij zijn als de feestdagen voorbij zijn. Niet omdat ze ertegen zijn, maar omdat het zulke confronterende dagen kunnen zijn. Op deze dagen worden familieleden of vrienden het meest gemist. Om wat voor reden dan ook.

Ken jij deze mensen in jouw omgeving?
Dan kunnen deze 10 tips je helpen om deze mensen bij te staan. Of kijk er zelf eens naar om deze tips toe te passen in je eigen leven. Niet alleen tijdens de feestdagen, maar ook op andere voor jou confronterende dagen. Het levert niets op om alleen maar de dagen ‘door zien te komen’. Leren er op een positieve wijze ermee om te gaan levert je veel meer op. Waar ook je omgeving weer op positieve wijze reageert.  

10 Tips om met 'moeilijke' dagen om te gaan:

1. Focus op wat echt belangrijk is in het nu, niet in het verleden of toekomst. Wat je vandaag blij maakt doe je morgen weer!

2. Geniet dubbel van de kleine dingen om je heen, een mooie zonsopgang of zonsondergang, het zonnetje, de natuur, een galerie of ga naar een tuincentrum. Gun jezelf op dagen dat het gemis ook fysiek voelbaar is dat jij ook mag genieten.

3. Beloof jezelf een cadeau, iets om naar uit te kijken en maak hiervan een collage. Schrijf er een datum bij wanneer je het wilt bereiken. Net zoals de voorpret voor een vakantie je weer een positieve boost kan geven.

4. Ontvang een lief woord of compliment. Stel je open hiervoor. Als jij goedemorgen in de supermarkt zeg, ontvang je het ook terug. Het maakt niet uit tegen wie je het zegt, maar zeg het om te kunnen ontvangen. Of glimlach eens tegen een vreemde op straat!

5. Vergeet de negatieve gedachten, zet ze om in positieve daden. Als je blijft hangen in het negatieve voel jij het alleen maar. De ander is hier helemaal niet van bewust.

6. Gezelligheid is niet afhankelijk van anderen, maar het zit in jezelf. Zodra je het gezellig maakt voor je zelf zal je dit ook zo ervaren. Of je nu alleen bent of met anderen.

7. Agenda is goed om in te schrijven, niet alleen afspraken maar ook afspraken met jezelf. Komt er een moment dat je het even niet meer ziet zitten, schrijf die gedachten op in je agenda bij een datum in de toekomst,om op die speciale dag eraan te denken en er een oplossing voor te gaan vinden.

8. Rust in je hoofd begint bij het loslaten van negatieve gedachten of wensen. Zodra je deze niet meer voedt, krijgen ze ook geen houvast in je hoofd. Vul je hoofd met positieve gedachten, denk aan mooie dingen, muziek of anders.

9. Leef zoals je wilt leven. Schrijf alles eens op met datums in een dagboekje wat jouw wensen zijn. Hoe jouw ideale leven eruitziet. Dromen en wensen mag, zolang je het woordje ‘maar’ niet gebruikt. Het woordje ‘maar’ betekent eigenlijk ‘nee’ zeggen tegen jezelf. Schrijf een paar trefwoorden op die verbinding hebben met jouw dromen en wensen.

10. Onderzoek hoe je dit wilt gaan doen. Ga zoeken op Google, magazines, websites wat jouw mogelijkheden zijn. Vul het trefwoord in wat je in je dagboekje hebt geschreven.

Ik wens je hele oprecht hele fijne feestdagen toe! En dat het nieuwe jaar je mooie momenten mag brengen!

Datum: 30-11-2018 in algemeen
Tags:


Love from Nature

Iedere dag wandel ik in het park met mijn lieve hond Cekiya. En iedere dag verwonder ik mij weer wat de natuur mij die dag geeft of laat zien. Ik hoef maar met een vraag te worstelen en de antwoorden komen op onverwachte wijze naar mij toe. Zo werk ik ook vaak met cliënten die een burn-out hebben, een plek voor hun verdriet zoeken, leren omgaan met hun emoties, of een nieuw doel in hun leven zoeken.  

De natuur zorgt, heelt en geeft wijze lessen. Je hoeft er alleen maar te zijn en open te staan wat op je pad komt.  En dat is nou precies waar velen moeite mee hebben. We leven in een maatschappij die steeds sneller wordt, steeds meer verwachtingen heeft en steeds minder tijd voor jou persoonlijk. In de natuur kun je jezelf zijn, genieten en weer je rust en energie terugvinden.

Gisteren liep ik op een pad gemaakt van houtsnippers in het park. Veert zo lekker onder je voeten! Normaal kijk ik op ooghoogte om mij heen, zoals velen van ons, wat er te zien was. En genoot van het licht dat door de bomen schijnt, zeker heel vroeg in de ochtend. Als de eerste zonnestralen door de bladeren gefilterd op mijn pad komen. Even keek ik omhoog en tot mijn verbazing zag ik een hart welke gevormd was door de takken van de bomen.

Ik heb wel eens een foto hiervan gezien, maar nu stond ik daar te kijken naar een echte! Mijn dag kon niet meer stuk. Het zien en tegelijk te ervaren maakten al mijn zintuigen wakker. Het herinnerde mij toen ik in het regenwoud in WA (USA) en heel vroeg alleen door het bos liep. Mijn zintuigen waren zo wakker dat ik ook instinctief aanvoelde welke richting ik beter niet op kon gaan in verband met 'Bears in the area'.

Het verschil tussen het zien van een foto en het zelf te ervaren is het gevoel wat je erbij ontvangt. Net als autorijden leer je niet door er alleen maar over te lezen. En dat is nu precies waar velen niet meer bewust van zijn. Teksten worden gelezen, foto's worden bekeken er wordt geluisterd naar anderen en dit als waarheid aannemen, maar er wordt bijna niet meer zelf ervaren. Waardoor je nog meer in je hoofd gaat zitten. Je kunt je voorstellen dat op een gegeven moment je hoofd heel vol wordt en een burn-out op de loer ligt. Zeker als je veel op je bord hebt liggen en aan al die verwachtingen 'moet' voldoen.

De natuur verwacht niets van je. De natuur geeft alleen maar. En leert je weer zelf jouw waarheid te ontdekken, bewust te worden van jouw proces in het leven. Ik geef je vandaag dit hart met de boodschap: "Ga het zelf ervaren, voelen en jouw wijze lessen en de beloning ontvangen!" Jij bent het ook waard. Tenslotte is het in Nederland aardig veilig en hoef je niet bang te zijn voor 'Beren op de weg'.

 

Datum: 10-05-2018 in natuur
Tags: authenticiteit, natuur, oefening, ervaringen, rust


Leven zonder perfectionisme geeft je vrijheid!

Ben jij een perfectionist?
Zorg jij ervoor dat alles gaat zoals het ‘hoort’?
Probeer jij controle te houden over situaties en je omgeving?
Ben jij ordelijkheid en netjes in alle details?
Denk jij: “Als ik het niet doet, wordt het niet goed gedaan!”

Als jij ‘Ja’ antwoord op bovenstaande vragen, lees dan verder.

Wat doet perfectionisme met je?
Voel je je daarna beter?
Heb je dan meer overzicht?
Maakt het je gelukkig?
Kost het je weinig energie?
Geeft het je de vrijheid die je zo verlangt?
Hou je tijd over voor jezelf?

Als jij ‘Nee’ antwoord op bovenstaande vragen is het tijd voor verandering!

Er kunnen diverse redenen zijn dat jij een perfectionist bent:
Bang om fouten te maken.
Gericht op hetgeen wat níét goed gaat.
Angst voor kritiek.
Veel waarde hechten aan een oordeel van anderen, maar ook van jezelf.

LOSLATEN:
Doordat je zo perfect mogelijk wilt zijn, geeft het jou een veel minder gevoel van vrijheid. Dingen vanuit het verleden kunnen nog in je rugzak blijven zitten en met je meesjouwen in je dagelijkse bestaan. Ruim je rugzak op. Kijk wat je echt belangrijk vindt om mee te nemen!

Leer van de natuur, die regelmatig loslaat om verder te kunnen groeien. Ook beschadigde bomen groeien weer verder, al is het anders dan de meesten. Waardoor zij wel uniek zijn!

To Do lijstje
Van gevangen voelen in je perfectionisme naar vrijheid en geluk!

Jezelf meer vrijheid gunnen!
Laat de negatieve focus en gedachten los van het onthouden van je misstappen uit het verleden. En van conditionering die je zijn opgelegd door je opvoeders (zonder dat zijzelf hiervan bewust waren).
Leer van je ‘fouten’ en accepteer ze als leerproces
Fouten maken doet iedereen, het zegt niets over jou als de persoon die je bent.

Groei!
Denk in kleuren i.p.v. zwart/wit. Er zijn meer nuances en mogelijkheden om te kunnen groeien. Ontdek wat jouw mogelijkheden zijn. Ook bomen waarvan de zaden op onmogelijke plekken zijn terecht gekomen, groeien door.
Ga op een innerlijk avontuur, zonder oordeel en geniet!

Proces
Omarm het proces waar je in bent. Als je alleen je focus richt op het resultaat, mis je het groeiproces om ergens te komen. Het gaat om de weg ernaartoe. Ja, er zullen hobbels op je weg komen, zie ze als een uitdaging voor jezelf. Wees niet bang om te falen, je wint er alleen maar bij. 

Gelukkig zijn
Wat is mooier dan geaccepteerd zijn wie je bent? Door jezelf en anderen! Je mag er zijn, je mag jezelf vrijheid en geluk gunnen.
Je talenten en passie kunnen ontwikkelen!

Minder stress
Minder zorgen, minder stress en minder fouten maken!
Stress kost veel energie waardoor je zo vermoeid raakt en daardoor juist meer fouten maakt dan nodig is.
Sta jezelf toe eens fouten te mogen maken en jezelf te belonen op de manier hoe je ermee omgaat i.p.v. jezelf te straffen.

De natuur laat het je allemaal zien.
Leer ervan en wees weer een gelukkig mens die in vrijheid mag leven!

Realeyezation geeft diverse workshops en cursussen om je hierbij te helpen. 
Neem even contact op met Ernya en leg je vraag voor.

Datum: 24-01-2018 in natuur
Tags: perfectionisme, vrijheid, natuur, workshop


Wat betekent het woord 'wellness' voor jou?

Wat betekent het woord 'wellness' voor jou?

Waarschijnlijk aan gezond eten, zoals groenten, fruit, vitamines. Of sport, zoals zwemmen, fietsen, hardlopen. Wist je dat emoties meer effect hebben op jouw wellness?

Er zijn intussen zoveel Engelse woorden 'geleend' in de Nederlandse taal, dat ik toch nieuwsgierig werd wat het Nederlandse woord ervoor was. Het enige wat ik kon vinden was 'weldadigheid'. Als je er een 'ge' voor plaats krijgt het woord ineens een heel andere betekenis en voel je er ook een andere emotie bij. Dat is wat woorden en beelden doen. Je wilt je zondheid toch geen geweld aan doen?

Emoties
Als je emotioneel uit balans bent heeft dat ook invloed op de manier hoe jouw lichaam het voedsel verwerkt. Ook sport heeft dan veel minder effect.
Als je bijvoorbeeld van buiten af ‘slecht’ nieuws ontvangt,  je relatie zit in een dip,  je hebt ruzie met familie of vrienden, of het gaat niet zo lekker op je werk en in je leven is het heel goed mogelijk dat je geen hap door je keel krijgt of juist ontzettende trek in iets ongezonds.

Begrijpen waarom je je zo voelt.
Om je emoties weer onder controle en in balans te krijgen, is het belangrijk te begrijpen waarom je je zo voelt. Echte wellness is als er balans is tussen je  lichaam en geest.  Een oud gezegde; “Het lichaam volgt de geest” is een waarheid, die maar al te vaak wordt vergeten. Hoe bewust wil jij worden om je lichaam en geest gezond te houden? 

Rust
Een half uurtje alleen gaan wandelen, iedere dag in de natuur, geeft al heel veel rust in je hoofd. En is zo oud als de mensheid zelf, nog ouder dan yoga. Mits je natuurlijk malend gaat wandelen,. Blijven piekeren over dat ene probleem wat maar niet opgelost wordt. Je slaapt onrustig en wordt vaak of vroeg wakker. En hup, daar is die gedachte en emotie weer! Wat zal het zalig zijn om te leven en werken met rust in je hoofd! Weer ruimte hebben om leuke dingen in het leven te gaan ondernemen. Zoals je passie volgen, of succesvol te worden.

Natuur en bewustzijn
Als natuurcoach-en counselor, wandel ik met je samen en kijken we op een andere manier naar je ‘probleem’. Ik noem problemen liever 'uitdagingen'. Een echt probleem is als het niet opgelost kan worden. We laten de natuur, waarmee we zijn verbonden spreken. Spreken, door middel van aantrekkingskracht. Een gezonde manier van communiceren met jezelf en op een natuurlijke wijze bewuster te worden, om weer in balans te komen.

Een voorbeeld; Als je aan het shoppen bent en je ziet iets leuks, koop je het dan gelijk? Je voelt je tenslotte aangetrokken tot datgene…. Heb je weleens over nagedacht wat de reden is dat je het wilt kopen? Als je dingen koopt vanuit een emotie, kun je wel blijven kopen, eten of sporten.
Zodra je hier op een natuurlijke manier bewust van wordt, kun je leren hoe je met die emotie om kan gaan. Dan krijg je ineens keuzes, die je zelf kan maken! Je gaat dan shoppen, eten of sporten met plezier.

Communicatie
Wat vertel je tegen jezelf als je weer iets koopt wat je eigenlijk niet nodig hebt, of ongezond is? Ga je weer naar de sportschool, omdat je vind dat het moet, maar je beleeft er weinig plezier aan? Pas je jezelf steeds aan op wat de buitenwereld van je verwacht en heb daar goede excuses voor?

Natuurlijke taal
De natuur spreekt in een natuurlijke taal. Wist je dat bomen ook met elkaar communiceren? Sommige bomen helpen elkaar door de wortels elkaar voeding te geven. De manier van groeien en andere soorten te domineren, om zelf zoveel mogelijk licht te ontvangen. En bloemen communiceren met hun geur en kleuren, om de bijen en vlinders aan te trekken. Alles in de natuur is gebaseerd op een natuurlijke intelligentie die wij ook bezitten en houd alles in balans. Ook hetgeen wij mensen vernietigen, komt weer na een tijdje (soms langer) weer in een natuurlijke balans. 

Digitale en Technologische wereld.
Door de jaren heen zijn wij onze natuurlijke intelligentie, die is verbonden met ons natuurlijke manier van leven en in balans zijn, kwijt geraakt. Steeds meer raken wij verwijderd hiervan. Wat denk je wat al die technische mogelijkheden met ons doen? Ja, het maakt ons leven wel een stuk makkelijker. Ik moet er niet aan denken deze hele tekst of mijn boek met houtskool op te schrijven! Maar hoe houden we balans tussen ons wellness en de technologische, digitale wereld? Waar alles steeds sneller gaat en robots of drones taken van ons gaan overnemen. Internet wordt steeds sneller, waardoor ook de verwachtingen steeds hoger worden, van je zelf en van anderen. Alles moet sneller en zo efficient mogelijk. Hoe kan de menselijke geest dit nog bolwerken? Zonder stress of een burnout te krijgen? En wat kan deze wereld betekenen voor onze emoties?

Natuurlijke wellness
Gelukkig hebben we de natuur nog. Die is er altijd geweest en zal er altijd zijn.
De natuur werkt als een spiegel, zij reflecteert aan jou, je gevoelens en gedachten van het moment waarin je bent. Je kan altijd bij haar terecht. Zonder oordeel leert zij jou met haar eeuwen oude wijsheid hoe je zou kunnen leven. Zij heelt en is er onvoorwaardelijk voor jou. Haar eeuwen oude wijsheid hoef je alleen maar voor open te staan en van te leren. Zodat je al je vragen en/of problemen met haar kan delen en haar antwoorden mogen ontvangen. En daarnaast is  ieder dag zelf gaan wandelen geheel gratis, hoe mooier kan dat zijn! Niet meer afhankelijk van anderen, je geld besteden om je dromen waar te maken!

Jouw en mijn passie en droom
Wat ik zelf heb mogen ervaren is dat ik nu leef en werk waar mijn passie ligt. Ik leer en begeleid mensen om op een natuurlijke manier bewuster te worden en daardoor vrij en in balans te kunnen kiezen. Waardoor ook jij kan leven en werken met passie. Het ‘vlammetje’, die je ‘s morgens vroeg al wakker maakt en je een energie geeft, om met plezier de dag te beginnen. De natuur heeft mij doen realiseren dat ik dit wil delen, mijn bijdrage voor een betere wereld. Welke begint bij jezelf!

Dagelijks communiceer ik met de natuur, en dagelijks ontvang ik antwoorden. Waardoor ook mijn ontwikkeling op een natuurlijke wijze ontwikkelt en doorgroeit. Al ben ik 61 jaar, ik ben pas echt mentaal gaan groeien zo’n 10 jaar geleden. Natuurcoaching- en counselling met toegepaste ecopsychologie heeft mijn leven veranderd in de positieve zin. Dit gun ik jou ook zo. In balans en met passie te leven en te werken in deze steeds snellere technologische en digitale wereld, waar jij en ik onze balans in trachten te vinden.

Kortom, mijn definitie van 'wellness' is; 
"In balans te leven en te werken vanuit een natuurlijk bewustzijn"

Wat is jouw defintie?
Schrijf onder deze blog wat jouw definitie is van het woord 'wellness' en ik ben je zeer dankbaar. 

 

Datum: 18-09-2017 in algemeen
Tags: