"Ontdekkingsreis met de Talking Stick"

Wat kun je nu in deze tijd van het Coronavirus samen met je kind(eren) of alleen doen in de natuur, om een positieve herinnering te creëren? En er nog iets van te leren ook!

Ik was enorm geinspireerd door NatuurWijs en toestemming ontvangen om deze leuke oefening verder uit te werken, ook voor volwassenen. Gezellig samen (of alleen) de natuur te her-ontdekken en van te leren!
Een leuke oefening, die je samen met je kind(eren) of alleen kan doen.

Maak een mooie wandeling waar het veilig is en op veilig afstand van anderen. Zoek een stok die losligt in de natuur, die kan dienen als een wandelstok. Niet de natuur beschadigen hoor!

Bind 5 elastiekjes strak aan het bovenste deel van de stok, met een paar centimeter ruimte ertussen zodat er een voorwerp tussen blijft zitten.

Vind losse onderdelen van de natuur en steek deze tussen de elastiekjes als aandenken.

Met je kind(eren) samen: Gebruik de stok als een ‘Talking stick’ waar een verhaal aan verbonden is. Laat je kind(eren) naderhand vertellen wat ze hebben meegemaakt tijdens de wandeling. Zo lang als zij de stok vasthouden krijgen zij de tijd om te vertellen, dit gebeurde vroeger (en soms nog wel eens) bij de indianen ook. Uit respect wat de ander te zeggen had en ernaar werd geluisterd. Doe zelf ook mee en vertel jouw verhaal, je kunt hier zelf vooraf met je kind(eren) een thema voor verzinnen. Misschien een thema wat op het moment erg leeft binnen jullie gezin. Maak een foto van de stok, een dierbare en positieve herinnering tijdens deze crisis om later nog eens naar terug te kijken.

Wil je zelf als volwassene meer leren van de natuur? Nieuwe inzichten ontdekken, die veel voor je kunnen betekenen? Volg dan de opdracht hieronder, welke is gebaseerd op toegepaste Ecopsychologie waar ik als Natuurcoach- en counselor mee werk en verder aan het ontwikkelen ben.

Volwassene: Gebruik de 'Talking Stick' voor nieuwe inzichten. Alles wat je vindt vertelt jou een verhaal, je eigen verhaal. Kijk naar ieder onderdeel apart en wat valt je op? Omschrijf letterlijk wat je ziet. Het is de verbinding die je hebt met de natuur, die jou iets wilt vertellen en leren.

Als je thuiskomt maak je op een A4 vel papier vier kolommen met de volgende tekst;

Kolom 1: Het onderdeel van de natuur

Kolom 2: Wat je letterlijk ziet

Kolom 3: Een vraag die op dit moment in je leeft

Kolom 4: Welke les(sen) van de natuur ligt in je kolommen 2 en 3?
Kolom 5: Wat heb je nodig om dit te bereiken?

Voorbeeld:

Kolom 1: Takjes, veertjes, paardenbloem, madeliefje, stukje hout met mos.

Kolom 2: Takjes van een grote stevige boom, waar heel veel takken naar het licht groeien. Paardenbloemen met veel gele blaadjes en een grote ronde bloem op een dunne stengel, zachte witte veertjes, een madeliefje met een geel hartje en witte blaadjes, stukje oud hout waar gaatjes in zitten met donkergroene mos.

Kolom 3: Hoe kom ik deze crisis door?

Kolom 4: Net als de takken van een boom die door blijft groeien naar het licht, kan ik als de takken mijn eigen tak (werk, sport, relatie etc.) laten groeien naar misschien een andere kant op, een lichtere kant, waardoor ik sterker in mijn schoenen ga staan en door deze crisis heen kom. De paardenbloem waar de vele blaadjes mij vertelt dat er veel meer mogelijkheden bestaan. Een madeliefje klinkt als made love, die ik goed voor mijzelf kan gebruiken en het goudgele hartje in de kern is de kern in mijzelf. Het oude stukje hout is als iets ouds loslaten, de gaatjes bevestigen dat het zijn doel heeft gediend en het donkergroene mos is zacht en geeft een rustig gevoel.

Kolom 5: Inspiratie, rust nemen, creativiteit, loslaten van het oude (het niet meer vasthouden) en onderzoeken wat mijn mogelijkheden zijn.